BKR verwijderen

Vanaf 2016 wordt iedereen bij de BKR geregistreerd die 250 euro of meer heeft geleend. Je hebt geld geleend bij een bank of kredietinstelling? Dan ben je een van de negen miljoen mensen in Nederland die een BKR registratie hebben. Dat is vervelend, want een BKR registratie maakt het lastiger om een nieuwe lening af te sluiten. Je zult waarschijnlijk diverse banken en kredietverstrekkers moeten benaderen. Het is meestal wel mogelijk om, ondanks je BKR registratie, een bank of kredietverstrekker te vinden die je een lening wil verstrekken. Bij alleen een BKR registratie heb je immers geen betalingsachterstand.

Heb je een betalingsachterstand? Dan krijg je een BKR registratie met negatieve codering. Een negatieve codering blijft vijf jaar staan. Met die codering is het vrijwel onmogelijk om een nieuwe lening te krijgen bij een bank of bij een kredietverstrekker. Het is gelukkig vaak mogelijk om een negatieve codering te laten verwijderen.

Je kredietregistratie bij BKR opvragen

Je gegevens van de BKR staan vermeld in het Centraal Krediet Registratiesysteem. Die gegevens kun je opvragen bij iedere bank in Nederland. Je kunt daar de folder “wat doet de BKR voor mij” met een aanvraagformulier verkrijgen. Het ingevulde aanvraagformulier vul je in en lever je in bij de bank. De bank stuurt het ingevulde formulier na de BKR. Binnen tien werkdagen ligt het overzicht van je BKR registratie in je brievenbus. Je kunt je gegevens overigens ook zelf gaan ophalen bij de BKR in Tiel. Wil je dat doen? Vergeet dan niet om minstens tien werkdagen voor je bezoek te bellen met de afdeling Inlichtingen & Inzage.

BKR verwijderen of wijzigen

Ben je het niet eens met de gegevens in dit systeem? Ben je bijvoorbeeld van mening dat er ten onrechte een negatieve codering is vermeld? Een negatieve codering kan bijvoorbeeld onterecht zijn als je betalingsachterstand is veroorzaakt door derden. Ook kan de betalingsachterstand niet groot genoeg zijn of niet lang genoeg hebben geduurd om verplicht te worden geregistreerd. Wellicht heeft de bank je nooit op de hoogte gebracht van je BKR registratie. Er zijn dus allerlei redenen om te vinden dat je BKR codering onterecht is.

Ben je het inderdaad niet eens met je BKR registratie? Dan kun je vragen aan je geldverstrekker of hij bereid is om je BKR registratie te wijzigen of te verwijderen. Je neemt dus zelf contact met de geldverstrekker, dus met de kredietverstrekker of bank waar je het geld hebt geleend. Is de kredietvertrekker of bank het met je eens? Dan kan hij opdracht geven om de in het Centraal Krediet Registratiesysteem opgenomen BKR gegevens te wijzigen of te verwijderen. Een negatieve codering bij een BKR registratie kan dan worden verwijderd.

Word je het niet eens met je bank of kredietverstrekker? Wil de bank of kredietverstrekker de BKR geen opdracht geven om je negatieve codering te verwijderen? Dan kun je naar de Geschillencommissie stappen. De uitspraak van de Geschillencommissie is bindend, dus zowel je bank of kredietverstrekker als de BKR moeten de uitspraak van de Geschillencommissie respecteren. Heeft de Geschillencommissie dus geoordeeld dat je bestaande BKR registratie moet worden gewijzigd of worden verwijderd, dan moet dat ook gebeuren.

Kunnen bedrijven je BKR verwijderen of wijzigen?

Een negatieve codering kun je niet zelf verwijderen. Er zijn bedrijven die beweren dat te kunnen doen. Dankzij hun juridische ondersteuning zou een negatieve BKR codering eerder worden verwijderd. Die juridische bemiddeling is doorgaans niet goedkoop en leidt lang niet altijd tot verwijdering van je negatieve codering. Je moet dus een bedrijf dat beweert dat zijn juridische bijstand altijd leidt het gewenste resultaat, het wijzigen of verwijderen van je BKR registratie, altijd wantrouwen. Bemiddeling is overigens wel vaak mogelijk als de betalingsachterstand maar een klein bedrag betreft en je geen financiële problemen meer hebt. Die negatieve codering hoeft dan dus geen 5 jaar te blijven staan. Je kunt na het laten verwijderen van de negatieve codering bijvoorbeeld wel een hypotheek aanvragen.

Het is niet zo dat bedrijven de negatieve codering zelf kunnen verwijderen. Alleen de bank of kredietverstrekker die je een lening heeft verstrekt kan de BKR opdracht geven om je gegevens in het Centraal Vertrouw dus geen bedrijven die je, na het betalen van een aanzienlijk bedrag, bijvoorbeeld een handleiding aanbieden om de negatieve codering te verwijderen. Je negatieve codering heb je dankzij het feit dat je bank of kredietverstrekker een betalingsachterstand bij de BKR heeft gemeld. Daarom is je bank of geldverstrekker de enige die de BKR kan vragen je gegevens in het Centraal Krediet registratiesysteem te wijzigen of te verwijderen.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten